Det har gått nästan två veckor sedan EU-valet. I modern mediebevakning är detta som en evighet. ”Två veckor sedan” – det är snudd på stenålder.

Ändå inträffade en sak i samband med valet som inte vill släppa greppet om mina tankar. En nuförtiden anmärkningsvärd, för att inte säga unik händelse: Aftonbladets ledarsida gick till angrepp mot Socialdemokraternas partiledare, Mona Sahlin.

Den utlösande orsaken var Mona Sahlins bortförklaringar om valresultatet. Ni kommer ihåg: Det var det sämsta valet någonsin, men Sahlin sade att det var en framgång. Hon hävdade dessutom att det var en framgång att Moderaterna inte blev störst.

Då hände det. Den svenska dagspressens normalt sett mest partitrogna ledarsida fick uppenbart nog. Man bestämde sig för att ”säga som det är”. Sådant som man tänker, men vanligtvis inte säger högt. Några exempel (AB 10/6).

”Skyll inte på media! Skyll inte på Moderaterna! Skyll inte på väljarna! Ingen lyssnar när ni pratar på det sättet.”

Det är mitt i prick. Bortförklaringspartiet i ett nötskal. Allt gott är vår förtjänst, allt dåligt beror på andra. En tuff öppning, men det kommer mer, mycket mer.

”Väljarna är inte dumma i huvudet. Vi vet att Mona Sahlin har rynkor och att den ekonomiska krisen är så allvarlig att ingen rimligtvis kan uttala sig tvärsäkert.”

Man drar efter andan. Det finns alltså folk även på den sidan som inser att Sveriges problem inte kan lösas med Photoshopretuscheringar och kosmetika-politik? Wow, det var något nytt!

Sedan bubblar det över riktigt ordentligt. De häller en hel hink iskallt men friskt vatten över all den unkna partipropaganda vi matats med ända sedan den dag Socialdemokraterna förlorade regeringsmakten:

”Vi vet att Fredrik Reinfeldt inte är djävulen.”

Bara en sådan sak måste ju vara som att svära i kyrkan. Vad säger Ulvskog?

”Vi vet … att det kanske finns ett och annat som Anders Borg har gjort rätt”.

Det här måste komma som en ren chock för Mona Sahlin, för att inte tala om Tomas Östros. Var är luktsaltet?

Aftonbladet kommenterar den tes som partitoppen gång på gång givit uttryck för, att Moderaterna vill förstöra Sverige. Ledarsidan invänder: ”Vi tror faktiskt inte att det är deras mål.”

Artikeln illustreras med ett montage där man placerat en grön militärhjälm på Mona Sahlins huvud. Bildtext: ”Kom ut ur bunkern!”

För den som skriver på Svenska Dagbladets ledarsida är detta gammal skåpmat. Men när man får läsa det på Aftonbladets ledarsida blir det som söt honung, som ”en klase hennablom i En-Gedis vingårdar” som det står i Bibelns hänryckta kärlekssång Höga Visan.

Frågorna hopar sig. Är det så här de tänker? (Innerst inne.) Är det så här de pratar med varandra? (Mellan skål och vägg.) Är det så här tongångarna går? (När de tror att ingen utomstående lyssnar.)

I så fall förstår man än mer om deras folk muttrade ogillande över de nästan parodiskt – eller snarare: nästan tragiskt – uppsminkade valaffischerna. I detta ljus framstår de ju närmast som Potemkinkulisser.

Det vill säga bedrägliga skönmålningar.

Göran Skytte

 

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/aftonbladet-sagar-falsk-skonmalning_3089497.svd