Recensioner


Läsare tycker


Frågvist och nyfiket om Bibelns svåra ställen

De skriver båda om Bibelns svåra ställen. Författarna Göran Skytte och Leif Carlsson har dock valt två helt olika vinklar och sätt att ta sig an ämnet. Det ena är lärarens och det andra är journalistens. Båda författarna vill uppmuntra sina läsare att läsa Bibeln mer.

Läs hela artikeln här. http://www.dagen.se/kultur/fragvist-och-nyfiket-om-bibelns-svara-stallen-1.910694

Skytte tar sig an svåra ställen i Bibeln

Sen Göran Skytte vände tillbaka till den kristna tro han en gång lämnade har han skrivit ett flertal uppskattade böcker där ”Omvänd” (2008) och ”Ett år med Jesus – predikningar och samtal” (2006) i mitt tycke är de mest läsvärda. I sin senaste bok blir han åter den grävande journalist som han gjorde sig känd för och som tilldelades stora journalistpriset 1984 för den så kallade ”Raineraffärren”.

Läs hela artikeln härhttp://www.dagen.se/kultur/skytte-tar-sig-an-svara-stallen-i-bibeln-1.797507

”Det är en genial bok du skrivit. Och vacker.”
Peter Halldorf

”Den är verkligen lättläst – och läsvärd: en inte alldeles vanlig kombination.”
Erik Aurelius, biskop e.m

LITTERATURMAGAZINETS RECENSION AV FÖRKLARINGSBOKEN, GÖRAN SKYTTE

Utmaningar i evangelierna

Göran Skytte, journalist och författare, kom tillbaka till sin kristna tro i mogen ålder. Han har redan skrivit flera böcker i ämnet, nu senast ”Förklaringsboken”. I den utgår han från sin egen bibelläsning och ställen som han markerat som svåra. Det blir en levande framställning som återger delar av samtal med präster och teologer.

Läs hela artikeln här. http://www.litteraturmagazinet.se/goran-skytte/forklaringsboken/recension/anne-charlotte-ostman

FÖRKLARINGSBOKEN – svåra ställen i Bibeln

Göran Skytte tar i sin nya bok sig an en mängd frågor kring den kristna tron, saker som han själv har grubblat över, och presenterar möjliga svar. Han ställer sina frågor till präster och biskopar, till Bibeln, till andra böcker, till goda vänner, till kyrkohistorien. Återkommande refererar han Bo Giertz och Wilfrid Stinissen.

Läs hela artikeln härhttp://www.pingst.se/om-pingst/tidningen-pingst/artikel/forklaringsboken-svara-stallen-i-bibeln/

”Jag älskar den här boken, materialet, sidorna, det som står på sidorna. Allt!”
Sonja Rosbäck, pingstkyrkan i Vasa, Finland

”Måste bara tacka för en helt fantastisk bok, Förklaringsboken, som jag precis nu läst ut. Men det räcker inte, jag ska börja om från början. Du har sått ett frö i mig som jag hoppas ska leda till bättre bibelläsning. Jag pratar överallt där jag kan om boken, på bibblan, i min kyrka och annars.”
Kristina Lundgren, Halmstad

torsdag 27 oktober 2016

Jag fattar ingenting, eller…

Jag har läst två intressanta böcker som båda handlar om omöjliga bibelställen. Hur ska man få vissa saker att gå ihop? Hur förklarar man att Jona levde i en fisks buk i tre dygn? Varför ville Gud döda Mose? Var Jesu lärjungar kristna? Varför distanserar sig Jesus från sin familj? Det kan uppstå många frågor då man läser den heliga Skrift. Kan man få svar på frågorna och hur förklarar teologer och de som är kunniga i Bibeln de svåra ställena i Bibeln?

Läs hela artikeln här. http://litteraturskafferiet.blogspot.se/2016/10/jag-fattar-ingenting-eller.html

”Njuter redan av läsningen som är mycket uppbyggande och upplysande!”
John-Marko Berisha

”Det är just denna bok jag sökt för att gå vidare i mina bibelstudier. Denna bok ger för mig en extra dimension.”
BG Svensson, Lund

”Göran! Nu har du skrivit ännu en helt fantastiskt intressant bok. Jag tänkte spara boken till jul men det gick inte.”
Per Kreutz, Utbildningsledare, Hässleholm

”Tack för din nya bok. Svåra ställen i Bibeln blir nu lättare att ta till sig!”
Per L